زینب(س)، حماسهء نامیرایی


در سنت فرهنگی شیعی ایرانی، دهه دوم محرم آمیخته با نام زینب بن علی ابن ابی طالب است. طبق نقل های تاریخ در حادثه کربلا زنان حضور منحصر به فردی داشته اند و همین حضور نقطه تمایز این جنگ با جنگ های بسیار شکل گرفته در آن مقطع تاریخی و در آن جغرافیای سرزمینی است. از جمله نام ام وهب در میان شهدای واقعه به ثبت رسیده است، با این حال جریان های تبلیغی و رسانه ای حوادث کربلا حول محور وجود زینب (س) شکل گرفته است، لکن متاسفانه این شخصیت بی نظیر در میان توده های از مراثی و مصائب کمرنگ و گاه واژگون به تصویر درآمده و حتی تضادهای موجود در تاریخ شفاهی نیز به دلیل تمایلات گفتمان مردسالارنه حاکم بر صاحبان رسانه و تریبون های رسمی نتوانسته این غبارهای را برای جامعه آشکار نماید، تضادهایی مانند گریبان چاک دادن در وسط میدان جنگ و جمله ما رمیت الا جمیلا مجلس شام و …؛
بدین سبب چنانچه معتقد به الگومندی و الگوپذیری باشیم، نیازمندیم این الگوها را در منتها الیه ممکن منتطبق با واقعیت تاریخی خود تجسم نماییم. کتاب پیام آور عاشورا (( بررسی سیر زندگی، اندیشه و جهاد زینب کبری(س) با بهره گیری فراوان از منابع متعدد و ارجاع های متناسب برای هر یک از نقل ها، ادعاها و روایت های کتاب، تصویری روشن، جذاب و قابل درکی را برای مخاطب ترسیم می نماید. تصویری که از انسجام و ساختی محکم برخوردار است و تضادهای شخصیتی واگو شده در نقل های عامیانه را تا حدود زیادی برطرف می کند. این کتاب در ۹ فصل جریان زندگی حضرت زینب را روایت می کندکه از خانه فاطمه(س) آغاز می گردد و با بازگشت به مدینه سرانجام می یابد، و در خلال این سفر اکتشافی راز و رمزهایی را بازگو می کند که از سویی نقل های عامیانه و شایع پیرامون شخصیت حضرت زینب را زیر سوال برده، از سوی دیگر با تعلیل و تعمیق در زمینه های شکل دهنده این کاراکتر، به ابهامات فراوانی که در ذهن های جستجو گر و منتقد شکل می گیرد پاسخ می دهد و راز جاودانگی و جاودانه سازی زینب بنت فاطمه(س) را برای مخاطب به شیوه ای منتطقی و عقلانی باز می نمایاند. این کتاب با قلم سید عطاء الله مهاجرانی در سال ۱۳۷۱ توسط انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *